WERKEN AAN DE SCHOOL ALS GEMEENSCHAP EN
ALS ORGANISATIE.
Op onze school willen we niet alleen dat de kinderen zich
goed voelen. Ook willen we dat het
welbevinden en de betrokkenheid van de leerkrachten hoog is. Elke leerkracht heeft zijn eigenheid. We streven ernaar een zo hecht mogelijk team
te vormen waar collega’s elkaar aanvaarden, aanmoedigen, bevestigen en in
elkaar geloven.
Een sterke organisatie van het schoolleven is hiervoor
noodzakelijk. De directeur, die zich
laat bijstaan door een aantal beleidsmedewerkers speelt daarin een belangrijke
rol. Hij is een bezieler en heeft een
sterke betrokkenheid. Hij laat de
teamleden mee verantwoordelijkheden dragen en helpen bij het nemen van
besluiten. Iedereen wordt gehoord, maar
hij blijft de eindverantwoordelijke. Elk
teamlid is verantwoordelijk voor een aantal aspecten van het beleid. De directeur blijft de eindverantwoordelijke. Elke leerkracht kan zelf kiezen voor welke
groep hij zich engageert. Op deze manier
maken we samen school. Op regelmatige
basis evalueren we onze schoolwerking en doen we aanpassingen of vernieuwen we
waar nodig.
De directeur en het schoolbestuur eisen een loyale houding
ten opzichte van het schooleigen opvoedingsproject. Het schoolbestuur en de coördinerende
directeur van onze scholengemeenschap zorgen ook voor overleg tussen de
verschillende scholen. Zo kunnen we
rekenen op de expertise van anderen.
Iedereen die aangeworven wordt op school krijgt een aantal
op voorhand vastgelegde documenten. Op
deze manier leren ze de visie en werkwijze van onze school kennen. Deze worden ook besproken tijdens het
wervingsgesprek. Voor wie hier niet
akkoord kan mee gaan, is geen plaats op onze school.
Vervolgens krijgen alle personeelsleden ook een functiebeschrijving waarin ze eigen werkpunten kunnen vastleggen en waar ook de directeur een aantal werkpunten kan opnoemen. In dit licht, maar ook vanuit de werkgroepen waarin leerkrachten zitten, kunnen ze nascholingen volgen. Leerkrachten kunnen steeds nascholingen aanvragen. De directeur en zijn beleidsmedewerkers kijken wat haalbaar is. Jaarlijks wordt dan ook een nascholingsplan opgesteld waar zowel team- als individuele nascholingen terug te vinden zijn. Ook de prioriteiten voor dat schooljaar staan hierin vermeld. 3 jaarlijks volgen wij steeds een teamgerichte nascholing rond godsdienst.
Leerkrachten professionaliseren zich niet enkel via nascholingen, maar leren ook veel van elkaar. Ze overleggen tijdens informele momenten, hospiteren bij elkaar,…
Ook via personeelsvergaderingen, werkgroepen deskundigheid willen we steeds werken aan onze professionalisering.
Waar nodig laten wij ons bijstaan door externen. Dit kan gaan om CLB, pedagogische begeleiders, collega’s uit de andere scholen van onze scholengemeenschap, netwerking…
Vervolgens krijgen alle personeelsleden ook een functiebeschrijving waarin ze eigen werkpunten kunnen vastleggen en waar ook de directeur een aantal werkpunten kan opnoemen. In dit licht, maar ook vanuit de werkgroepen waarin leerkrachten zitten, kunnen ze nascholingen volgen. Leerkrachten kunnen steeds nascholingen aanvragen. De directeur en zijn beleidsmedewerkers kijken wat haalbaar is. Jaarlijks wordt dan ook een nascholingsplan opgesteld waar zowel team- als individuele nascholingen terug te vinden zijn. Ook de prioriteiten voor dat schooljaar staan hierin vermeld. 3 jaarlijks volgen wij steeds een teamgerichte nascholing rond godsdienst.
Leerkrachten professionaliseren zich niet enkel via nascholingen, maar leren ook veel van elkaar. Ze overleggen tijdens informele momenten, hospiteren bij elkaar,…
Ook via personeelsvergaderingen, werkgroepen deskundigheid willen we steeds werken aan onze professionalisering.
Waar nodig laten wij ons bijstaan door externen. Dit kan gaan om CLB, pedagogische begeleiders, collega’s uit de andere scholen van onze scholengemeenschap, netwerking…
Leerkrachten weten van elkaar wat mekaars sterktes en
zwaktes zijn. Zij staan elkaar bij waar
nodig. De handen worden in elkaar
geslagen en leerkrachten ondersteunen elkaar.
Sommigen nemen zangmomenten op zich, ook klasoverschrijdend kan en mag
gewerkt worden. De ene leerkracht geeft
wero en de andere spelling of omgekeerd.
Wij vinden het belangrijk een open school te zijn en te
communiceren met ouders. Dit kan zeker
op formele momenten zoals op oudercontacten, maar ook de informele contacten
aan de schoolpoort vinden wij zeer waardevol.